Kota Tarim-Lambang keperibadian wanita muslim

Kaum wanita di kota Tarim Hadramaut jauh berbeza dengan sebagian besar wanita-wanita muslimah di dunia. Wanita-wanita Tarim sudah terbiasa sejak kecil dibesarkan dilingkungan ulama, siang malam mereka hanya berbicara mengenai majlis ilmu, alqur'an, adab, akhlak, tasawwuf.
Mereka dibesarkan tanpa mengenal muzik, tidak kenal kebiadaban, tidak kenal wajah orang fasiq, bahkan para wanitanya itu tidak pernah melihat lelaki selain ayahnya dan pakciknya.
Ketika mereka menikah, bila ditanya apakah perasaan mereka bila pertama kali bertemu lelaki (suami), mereka menjawab : "Saya bingung. Seumur hidup saya belum pernah melihat lelaki selain kakak kandung saya, lalu ini ada lelaki asing duduk di kamar saya."
Begitulah hidup mereka. Mereka tak pernah menyusahkan suaminya. Bila susu habis misalnya, atau beras, atau apa saja yg perlu dibeli, mereka tak berani memberitahu suaminya kerana takut suaminya tidak ada wang atau sedang sibuk.
Begitu juga dengan suami mereka. Pergi ke pasar adalah tugas suaminya. Para isteri hanya keluar ke pasar kaum wanita, misalnya belanja baju, atau barang barang khusus wanita. Berkenaan urusan pembelian barangan dapur, sayur, beras dan lain-lain, itu merupakan tugas suami atau pembantu. Isteri pula hanya mengemas rumah dan bilik tidur.
Pakaian suami disiapkan kemas dan wangi. Begitu juga dengan bilik mandi, semuanya dipersiap khas untuk suaminya. Isteri tak pernah meninggikan suara pada suami, tak pernah marah, tak pernah mengeluh. Bila mereka kesal, mereka menangis dan mengadu pada suaminya.
Begitu juga dengan suami, tak pernah marah pada isteri, apalagi mencaci. Bila si suami merasa kesal atas sesuatu, suami akan menulis surat pada isteri lalu pergi atau tidur. Si isteri akan membalas surat suaminya, lalu suaminya pula mebalas lagi. Mereka akan saling berbalas surat sehingga keduanya tertawa bersama.
Masih banyak lagi keunikan dan seni budi pekerti Rasulullah SAW dalam rumahtangga nabawiy yang paling sukar untuk kita temui pada zaman sekarang.
- Habib Munzir Al-Musawa - 

Comments

Popular posts from this blog

Meminang, dan Pantun... adat melayu kita~

Lagu Lama penuh pesanan.

GILA ISIM ITU BAHAYA.