Lagu Lama penuh pesanan.

Kalau sebut nama Ahmad Jais... aku tak rasa generasi sekarang ni 100% kenal dengan penghibur terbaik ni.. bukan tu je.. M.osman, Datuk Ahmad Nawab. M.Shariff itu aku baru bukak yang ganeral belum yang dlm kategori "slow mode" lagi

ok lah yang aku nak cite bukan pasal nama2 besar tu.. tapi berkenaan lagu yang dorg nyanyikan.. memang penuh nasihat.. antara lagu yang menjadi kegemaran aku adalah lagu "Umpan Jinak Di Air Tenang" nanyian Datuk Ahmad Jais.. ok la aku bagi korang baca dan perhati betul2 lirik dia k..

Madah berbunga alun suara
Terdengar merdu hanya dendangan
Madah berbunga alun suara
Terdengar merdu hanya dendangan

Wajah yang indah ditatap saja
Hati yang satu di gadai jangan
Wajah yang indah ditatap saja
Hati yang satu di gadai jangan


Jangan tergoda bintang di awan
Kalau terbitnya di siang hari
Jangan tergoda bintang di awan
Kalau terbitnya di siang hari


Jinak merpati makan di tangan
Jangan di kurung di sangkar hati
Jinak merpati makan di tangan
Jangan di kurung di sangkar hati


Seribu senyum seribu madah
Mungkin di kuntum racun yang bisa
Seribu senyum seribu madah
Mungkin di kuntum racun yang bisa


Kalau terkorban jiwa merana
Seribu sesal apa gunanya
Kalau terkorban jiwa merana
Seribu sesal apa gunanya


Merdu di dengar indah di pandang
Awaslah umpan di air tenang
Merdu di dengar indah di pandang
Awaslah umpan di air tenang


Kasih dan budi bukan mainan
Tergadai hati jiwa tebusan
Kasih dan budi bukan mainan
Tergadai hati jiwa tebusan


senang je maksud die... kalau nak berhubungan, nak berkasihan nak bercinta, mesti la jaga adab dan batasan jangan jadikan diri sebagai hamba percintaan yang mudah sangat tergoda dengan janji-janji yang belum pasti dapat ditunaikan oleh kekasih.. kerana belum tentu lagi kekasih anda itu akan menjadi suami/isteri anda satu hari nanti... 

Comments

Popular posts from this blog

GILA ISIM ITU BAHAYA.

Cerpen: Erti sebuah Ikatan

Dirogol JIN tanpa sedar.